Gudrības zobu ekstrakcija kļuvusi par diezgan populāru procedūru. Katram pieredze ir savādāka – nevar zināt, kā Tu jūtīsies.

Kāpēc vispār daudzi rauj gudrības zobus?

Gudrības zobus tā novietojuma dēļ ir grūti kvalitatīvi iztīrīt. Ja veidojas kariess, tad bieži vien prātīgāk ir šo zobu izraut, nevis labot. Par labošanu samaksāsi diezgan daudz un pēc tam tik un tā to var nākties izraut. Bieži tie spiež pārējos zobus, veido nepareizu sakodienu, ir nelietderīgi, bet ilgtermiņā var radīt veselības problēmas.

Ko ēst un ko ievērot pēc gudrības zobu izraušanas?

Jārēķinās, ka pirmās stundas vēl ir anestēzijas efekts un nākamās pāris dienas iespējamas sāpes, uzpampums un mutes atvēršanas grūtības, temperatūra.

No zobārstniecību mājaslapām apkopoju, ka

dzert nedrīkst 30 minūtes pēc procedūras, ēst – 2 h. Iesaka ēst mīkstu pārtiku uz veselo pusi, nedzert un neēst karstu (!). Nedēļu ieteicams nelietot gāzētus dzērienus, košļājamo gumiju, alkoholu, it sevišķi alu un vīnu. Jāizvairās no produktiem, kas var iekļūt brūcē, piemēram, griķi, sēkliņas, popkorns, rieksti u.tml. Pirmo nedēļu ieteicams atturēties no fiziskām aktivitātēm, pirts, saunas.

Idejas, ko ēdamu varētu nopirkt vai pagatavot iepriekš, lai vari mierīgi atkopties

  • ❄️Smoothies (Piena spēks, banāns, riekstu sviests bez gab.)
  • ❄️Banāni (ieliec ledusskapī/ saldētavā, lai vēsi)
  • ❄️Jogurti
  • ❄️Kefīrs
  • ❄️Olbaltumvielu kokteilis
  • ❄️Augļu biezenīši (ieliec ledusskapī)
  • ❄️Saldējums
  • Kartupeļu biezenis (pirmajai dienai bez gabaliņiem!)
  • Putras (pēc iespējas viendabīgas; ēst remdenas)
  • Olas, olu kultenis.
  • Biezzupas (blenderētas; iesaku gatavot kaloriskas – ar kartupeļiem, rīsiem; ēst remdenas). Aukstā zupa būtu laba opcija, bet sablenderēta!? Pirmajā dienā sakost bietes es nevarētu, taču vairākas dienas vēlāk aukstums vairs nav tik svarīgs, bet jāskatās, lai košļājot nav liela slodze žoklim.
  • Olbaltumvielu jogurtā izmērcētas Kellogs pārslas.
  • Sendvičs ar tunci un humusu (savilcies, lai mīkstāks).

?Lai kā liktos, ka salmiņš te ir tieši laikā, zobārsti to neiesaka izmantot – sūkšana caur salmiņu var traucēt brūces dzīšanai. Labāk ēst ar mazo karotīti. Rēķinies, ka lielo karoti, iespējams, nebūsi spējīgs izmantot pāris dienas 😉

Ko es sagatavoju pirms zoba raušanas?

P.S. kazenes aizvieto ar saldētu mango; zupai ķirbju sēkliņas neliec (šī porcija nebija man).

?Ko ņēmu vērā, izvēloties produktus/ ēdienus?

  • Lai uzņemtu ogļhidrātus (kartupeļu biezenis, biezzupa ar kartupeļiem, augļi, saldējums – hihi).
  • Lai uzņemtu olbaltumvielas (obv jogurti, Piena Spēks, proteīna kokteiļi, lasis, olas).
  • Lai uzņemtu taukvielas (visur mazliet, plus lasis, avokado, olas dzeltenums).
  • Lai ir kaut cik veselīgi ēdieni – mazliet dārzeņi (biezzupās), ogas, augļi, labās taukskābes.
  • Lai uzturs ir kaut cik kalorisks (dārzeņi un salātlapas šoreiz mazāk – apgrūtinātos ēšanas apstākļos izvēlos vairāk uzņemt kaloriju blīvākus produktus).
  • Lai var iedzert vai ēst ar mazo karotīti, jo žokli nevar atvērt!
  • Lai ir bez sēkliņām/ mazām daļiņām, kas neiesprūst.
  • Lai produkti ir mīksti, viendabīgas konsistences, jo košļāšana rada piepūli.
  • Lai var ēst vēsu (lai neveicina asiņošanu) – saldējums ir labākais saldums, ar ko sevi palutināt 😀
  • Lai ir minimāli jāgatavo (ja nu justos slikti).

Ko vēl es sagatavoju?

  1. Ibumetīnu pret sāpēm.
  2. Auksto ledus paku (vienu iedod zobārstniecībā); ja nav, izmanto saldētu auļu/ ogu/ dārzeņu paku.
  3. Pudeļūdeni 1,5l x 3, jo šādos brīžos ir svarīgi dzert un šādi vieglāk sevi disciplinēt – 1 pudele/ dienā.
  4. Lūpu balzamu, jo mute jau ir tā samocīta. Vismaz komfortabla sajūta un spīdīgas lūpas :))

Process, pašsajūta, uzturs – mana pirmo trīs dienu pieredze

Process ir vienkāršāks, kā biju iedomājusies. Apsēdina zobārstniecības krēslā, paskaidro, iešpricē lokālo anestēziju, pagaida un rauj (tāpat, kā labojot caurumu). Apakšžokļa gudrības zobi parasti ir sarežģītāki un prasa ilgāku laiku, lai izņemtu saknes. Man ~30 min. Augšas – ļoti ātri un vienkārši – vienā minūtē! Nepatīkamākais?  Vaiga turēšana, siekalu nosūcējs, šprice augšējam zobam iekšpušē bija mazliet bija sāpīga uz sekundi, bet tie visi bija sīkumi! 🙂 Iedeva stiprāku presāpju zāļu un antibiotiku recepti – ja nu nepieciešams.

Pirmais vakars. Atbraucu mājās vēl ar nejūtīgu vaigu un jutos ļoti labi. Tik vien, cik turēju ledus paku pie vaiga. Sabildēju savu foodprepu un sāku ēšanu. Pirmo mēģināju kartupeļu biezeni, bet tam bija gabaliņi un sakošļāšana vēl likās sāpes veicinoša. Mācība – Ja kaut ko gatavo, sablenderē (kartupeļu biezenis gan paliek nepatīkamas konsistences, ieteicams tikai saspaidīt). Olbaltumvielu jogurts bija pirmais, ko reāli varēju apēst – viendabīga konsistence, gards, nodrošina sāta sajūtu un mazai karotītei piemērots. 

Dejot vēl bija par agru. Pēc ~3 h sāka iziet anestēzija. Biju paspējusi jau apēst jogurtu, bet pēc laiciņa arī pirmo reizi žoklis iesāpējās. Iedzēru 1 pretsāpju tableti (konsultējies ar zobārstu!). No produktiem pirmajā vakarā noderētu dzeramie jogurti (priekšroku dodu ēšanai ne dzeršanai). Apēdu vēl augļu biezenīšus un pirms miega padzēros kefīru.

Mans zobārsts saldējumu un citus konkrētus produktus neminēja, bet es jau biju sapirkusi must have lietas, t.sk. saldējumu? Agrāk domāju, ka, ja saldējumu, tad labāk “normālu”, bet tagad labprāt izvēlos Ekselences saldējumus un Nu sorbertus, jo bez patīkamajiem kcal/tauku/obv cipariem, garša ir laba. Arī Ekselences iepakojuma veids un lielums ļauj izbaudīt saldējumu, kā filmās – ieritināties zem segas, skatītīties TV un sevi pažēlot. Vairāk par pusi tāpat nevaru apēst. Win! (piezīme – divās dienās gan apēdu abus).

Apēdu vēl mazliet saldējumu un par laimi ar vienu Ibumetīna tableti pietika, lai normāli aizietu gulēt un līdz rītam justos labi.

Otrā diena. Ēdu to pašu, ko pirmajā, plus remdenu dārzeņu biezzupu. Ar biezzupu gatavošanu aizrauties arī nav vērts – konsistences ziņā ideāla, bet gribās siltu. Beidzot varēju apēst arī banānu. Vēl dzēru proteīna kokteili un ēdu aukstu kartupeļu biezputru ar lasi. Jutos relatīvi ļoti labi.

Trešā diena. Kņudinoša sajūta žoklī (vai tomēr kaklā!?)  Dzeru Ibumetīnu un, par laimi, ar to pietiek. Ēdu siltu kartupeļu biezeni, apceptu lasi, smoothie bowl no Piena spēka, banāna, riekstu sviesta un ogām. Pagatavoju olu kulteni, papildināju ar avokado. Pieliktās rukolas lapas gan pārliku olu kulteņa otrās porcijas kastītē nākamajai dienai – vēl negribējās tik aktīvi košļāt. Mazliet jūtos kcal deficītā. Šodien labs ķēriens likās drauga Rimi pirktā lazanja – mīksta, silta un barojoša 😀 Izgudroju ēst vēl jogurtā izmērcētas kukurūzas brokastu pārslas, tunci ar humusu uz maizes un mīkstus Rimi brownies. Tā kā nedrīkst ēst/ dzert karstu, tad kafija man pietrūka! Šodien beidzot dzēru siltu latti. Rītdienai nopirku vēl biezpienu.

Lai gan esmu saldumu mīle, iesaku Tev sagādāt kādus nesaldos produktus. Pat man kārojās ko stiprāku. Sapņoju par tostermaizēm. Varbūt sestdien.

Ceturtā diena – paņemu Ibumetīnu, foodprepu (omlete, avokado, biezpiens, tunča-humusa maize, jogurts ar pārslām, banāns, brownies) un eju uz darbu.

Kopumā: sāpes  2-3/10 (ar izņēmumu 4/10 uz 5 min pirms pirmā ibumetīna). Piepampums – 2/10. Kopumā pieredze pozitīva! Martā būs jāatkkārto! 😀

(Aizdomas gan, vau turit leduspūsli neesmu apsaldējusi kaklu…)

P.S. Kā jau saproti – kazenes nebija gudrs pirkums mazo sēkliņu dēļ – aizvieto tās ar mango vai citām ogām/ augļiem. Rūdolfa biezeņus pirku ar domu, ka būs “normāls” blenderēts ēdiens. Tomēr nav vērts tērēt 4 eur, jo, neskatoties uz rīsiem un gaļu sastāvā, tur ir tikai 90 kcal un 6 g obv iepakojumā. Tad mana kartupeļu-burkānu-pupiņu biezzupa ir kcal, obv, apjoma un izmaksu ziņā efektīvāka?

P.S. Konsultējies ar uztura speciālistu un savu zobārstu!