Viens no maniem pieciem food prep padomiem iesācējiem ir ēdienreižu plānošana. Šoreiz par to, kur plānot – galvā / uz papīra / elektroniski?

Neatkarīgi no tā, vai Tu vēlies sagatavot ēdienu iepriekš vai tikai laicīgi izplānot, svarīgi ir noteikt mērķi. Ko Tu ar ēdienreižu plānošanu vēlies panākt? Vai Tavs mērķis ir veselīgas maltītes ģimenei un mierīgāki darba dienu vakari? Vai Tu vēlies samazināt izdevumus pārtikai? Vai Tu vēlies notievēt? Tava atbilde uz šo jautājumu, manuprāt, ietekmēs tālāko ēdienreižu plānošanas procesu.

Mazāka vai lielāka, bet plānošana man vienmēr sākas tā – paskatos, kas ir ledusskapī, kas ir virtuves plauktos, kam drīzumā beigsies termiņš un kā no maniem biežāk lietotajiem produktiem trūkst, piemēram, auzu pārslu. Cenšos apdomāt savu nedēļas darba/izklaižu grafiku un pajautāju draugam, ko viņš gribētu ēst nākamajās dienās.

Par katru plānošanas veidu mazliet precīzāk.

  1. Plānošana galvā – ar īsu sarakstu atmiņā vai telefona piezīmēs pērku ierastos produktus (olas, piens, gaļa, auzu pārslas, dārzeņi, augļi u.tml.) Šādi plānoju vienkāršus ēdienus. Piedomāju, lai vismaz viens ēdiens der vakariņām un nākamās dienas pusdienām gan man, gan draugam. Es uzskatu, ka galvenais ir pirkt veselīgus un sev piemērotus produktus, jo – ko nopirksi, to ēdīsi. Ēdienreižu plānu un produktu sarakstu nedēļai paturēt galvā ir diezgan nereāli un šādi plānojot var attapties situācijā, ka, atnākot no veikala, produkti ir sapirkti, bet maltītes pagatavošanai kādas sastāvdaļas aizmirsušās. Plānošana galvā ir īstermiņam.
  2. Plānošana uz papīra aptaujā starp foodprep.lv sekotājiem izrādījās vispopulārākā. Daudzi ēdienreizes raksta vienkārši uz papīra lapas vai plānotājā. Linda no bloga Mākoņoga piedāvā uztaisīt A3 formāta lapu ar nedēļas skici. Tad uz mazajām līmlapiņām uzrakstīt maltītes un ērti pielāgot maltīšu vietu nedēļas plānā, lipinot tās pašizveidotajā skicē. Daži maltītes izplāno un ieraksta kalendārā pie sienas. Esmu dzirdējusi labas atsauksmes par Mans kalendārs. Kad man gribās domu skaidrību un papīra lapas sajūtu, kladītē uzzīmēju režgi ar nedēļas dienām horizontāli un ēdienreizēm vertikāli. Bez glamūra, bet lieta darīta.
  3. Plānošana elektroniski ietver datora, telefona, dažādu programmu un aplikāciju lietošanu. Ir vairāki plusi – ērtāk koriģēt pierakstīto; iespēja nosūtīt iepirkumu sarakstu partnerim; plāns vienmēr ir līdzi (ja vien veikalā neizlādējas telefons) u.c. Maltīšu grafiku nedēļai, tāpat kā papīra kalendārā vai plānotājā, var pierakstīt Google calendar. Ja foodprepo, es ieteiktu atzīmēt arī kalendārā ēdiena gatavošanas laiku, jo, kā dzirdēts – ja tas nav kalenārā, tas netiks izdarīts. Cits vienkāršs variants līdz trīs dienu ēdienreižu plānošanai telefonā – piezīmju aplikācija (iPhone notes) vai Evernote. Es uzrakstu maltītes vienai dienai visām ēdienreizēm un plānoju ēst to pašu divas līdz trīs dienas. Iepirkumu sarakstu man patīk veidot elektroniski ar iespēju izsvītrot vai atķeksēt grozā ielikto produktu, tāpēc to izveidoju zem ēdienreižu plāna kādā no iepriekšminētajām aplikācijām. Pēdējā laikā esmu iesākusi receptes un iepirkumu sarakstus taisīt aplikācijā Google Keep, tomēr pašam ēdienreižu plānam tā nav īsti ērta. Esmu dzirdējusi, ka daži plāno savas nedēļas ēdienreizes projektu organizēšanas programmā Trello, kas izskatās kaut kas starp kalendāru un Pintrest. Angļu valodā paskaidrots te. Advancēti, bet mani “nepaķēra”. Ja Tev patīk parastā metode – tabula ar nedēļas dienām un ēdienreizēm, bet vēlies izmantot elektroniskās vides priekšrocības, izmanto Google Docs Excel spreadsheets tabulu. Plānojot ēdienreizes nedēļai tur, dažkārt izmantoju paplašinātu tabulu – rakstu nevis maltīti, bet produktus, kas man sniegs nepieciešamās uzturvielas. Tādā gadījumā ēdienreize tiek sadalīta sīkāk – “ogļhidrāti/olbaltumvielas/dārzeņi”. Tauki iepriekšminētajā “formulā” neietilpst, jo man vajadzīgais dienas tauku dadzums, ja tos apzināti neierobežoju, salasās tāpat. Ja Tev mērķis ir notievēt vai palielināt muskuļu masu (nevis ģimenes ēdienreižu plānošana) un Tu skaiti kalorijas, noderīga būs uztura dienasgrāmatas pierakstīšana elektroniski, piemēram, Fineli.fi. Vēl vienkāršāk un ērtāk – Myfitnesspal vai citā mobilajā aplikācijā (Lose it; Lifesum). Skatoties uzturvērtību jau apēstajām maltītēm, nākamās vari plānot tā, lai tās atbilst Tavam mērķim. Ja lieto Myfitnesspal, izmanto opciju saglabāt maltīti, pārkopēt to citai dienai, saglabāt savu recepti un noteikti izmanto opciju skenēt svītrukodu, lai atvieglotu produktu pievienošanu!

Ja reiz esi aizdomājies par ēdienreižu plānošanu, tad priekšrocības Tev jau ir skaidras. Ja vēl ne – iesaku izlasīt 3 rakstus. Nav ko lieki man atkārtoties (:

Trīs labi raksti par ēdienreižu plānošanu

  1. Pieci praktiski padomi ēdienreižu plānošanā no Lauras un Anda (Seek the simple)
  2. Ģimenes ēdienreižu plānošana no Lindas (Mākoņoga)
  3. Kā saplānot ēdienkarti nedēļai – izsmeļošs raksts no Lindas (Lindas Virtuve)

 

Par to, kāpēc es šobrīd maz plānoju, bet tāpat foodprepoju – lasi te.

 

K.